Vernieuwd in 2010. Oproep ondernemende leraren.

Vernieuwd in 2010. Oproep ondernemende leraren.

Berichtdoor wiebe5 » vr 18 sep 2009, 08:52

Ondernemend gedrag is leraren niet vreemd. Hoewel ondernemen in het onderwijs nog wel veel vragen oproept. In de definitie van ondernemerschap staat het ondernemend gedrag centraal. Via het forum van leraar 24 zoek ik collega's die ervaring wilen delen en discussie willen voeren over ondernemend onderwijs en ondernemend leraarschap.
Dus heb je een project rondom ondernemend gedrag of vertoon je zelf ondernemend gedrag deel dan je ervaring c.q mening.
Om je een indruk te geven van ondernemend gedrag en onderwijs hier een aantal vragen.
- Hoe ervaren leerlingen projecten waarin ondernemend gedrag belangrijk is?
- Welke vaardigheden behoren tot het ondernemend gedrag van een leraar of leerling?
- Is ondernemend gedrag van leraren weer iets nieuws of waren we dat eigenlijk altijd al?
- Welke invloed kan ondernemend gedrag hebben op de beroepsuitoefening?
- Is ondernemend gedrag ook een instrument voor professionalisering van de beroepsgroep?

Kortom een scala van vragen is bij dit onderwerp mogelijk. Wie doet er mee?
Wiebe Houkamp
wiebe5
Groentje
Groentje

Re: Oproep Ondernemende leraren

Berichtdoor Jaap » di 22 sep 2009, 20:50

Wiebe, heb je een privé-school opgericht? Verkoop je schriftelijke kursussen? Wat is ondernemend onderwijs? Gaan leerlingen er zakelijke risico's aan en investeren ze tijd en geld om er een inkomen uit te halen door winst te maken op diensten en producten? Of is het de wereld rondzeilen in je eentje, ondernemend in de zin van initiatief nemen?
Jaap
Groentje
Groentje

Berichtdoor wiebe5 » do 15 okt 2009, 14:11

Hoi Jaap,

Heel wat vragen. Begrijp ik het goed dat je moeite hebt met de term? Hier een toelichting op wat voor mij ondernemend onderwijs is: Ondernemend onderwijs is voor mij gericht op het stimuleren van ondernemend gedrag van leerlingen en leraren en onderwijsinstellingen.
Ik zie het als een kans om het onderwijs van de 21e eeuw vorm en inhoud te geven.
Hoe zie jij dat?
wiebe5
Groentje
Groentje

Berichtdoor versneller » zo 29 nov 2009, 14:52

Wat je tegenwoordig steeds meer ziet is dat lesgevenden het zonde vinden om de uitkomsten van hun creatieve proces (lesvoorbereiding en resultaat) alleen voor eigen gebruik en in het eigen lokaal te houden. Dat uit zich dan bijvoorbeeld in initiatieven zoals http://www.leraar24.nl of http://www.klascement.net waarbij leraren lesmateriaal of inhoudelijke informatie beschikbaar stellen aan anderen. Ik kan me goed voorstellen dat het vervolg van dergelijke initiatieven in de toekomst wordt dat er portalen en gewoontes gaan onstaan waarbij deze diensten betaald worden afgenomen. Onderwijs Professionals (www.onderwijs-professionals.nl), de organisatie waar ik voor werk, ondersteunt van harte het ondernemerschap in het onderwijs en levert hier graag een bijdrage aan als incubator. Dus onderwijzers of andere onderwijsinhoudelijk gedreven mensen die hier op enige wijze het voortouw in willen nemen en ondersteuning kunnen gebruiken op het domein ondernemerschap, worden van harte uitgenodigd om naar ons te reageren om te bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen in deze.

Vriendelijke groet,

Daniel Hoopman
http://www.onderwijs-professionals.nl
versneller
Groentje
Groentje

Re: Vernieuwd in 2010. Oproep ondernemende leraren.

Berichtdoor wiebe5 » wo 06 jan 2010, 17:35

Beste collega's,

Wat bezielt een leraar om het leraarschap te combineren met ondernemerschap?
Voor wat mij zelf betreft kan ik een aantal redenen opnoemen. Bij aanvang van mijn leraarschap werd mij al snel duidelijk dat je als leraar veel ruimte kreeg om onderwijs te geven. Feitelijk gedroeg ik me als een kleine zelfstandige. Natuurlijk had ik overleg met mijn vakgenoten binnen de sectie maar die gedroegen zich het zelfde. Kortom: we waren dan misschien in woord geen ondernemer maar in daad wel. Als professionals onder elkaar regelden we het wel. Het innovatieve vermogen, gebaseerd op creativiteit, kreeg volop de ruimte in talrijke projecten en andere acties. Niet toevallig zijn hier vaardigheden voor nodig die die passen bij ondernemend gedrag.

Helaas was de overheid van mening dat het onderwijs meer behoefte had aan sturing en daarmee dus ook de leraren. De voormalige rector of conrector werd opgeleid tot manager. In het algemeen waren het managers gericht op beheersing. Mede uit angst dat het anders wel eens fout zou kunnen gaan. Diverse externe deskundigen ondersteunden die angst van de managers. Aan zelfstandig opererende professionals was geen behoefte.

Toen duidelijk werd dat er binnen de beroepsuitoefening steeds minder ruimte was werd de lokroep van ondernemerschap steeds groter. in de afgelopen jaren heb ik dan ook heel wat projecten in en buiten het onderwijs mogen ondersteunen. Nog steeds geef ik met veel plezier les en zet ik me in voor het leraarschap. Vanzelfsprekend past hierbij een ondernemende houding. Dat is wat het onderwijs nodig heeft en daar komt mijn bezieling vandaan.

Middels deze comunity ben ik opzoek naar collega's met ervaringen rondom het ondernemende gedrag. Ook het stimuleren van het debat over ondernemerschap en onderwijs acht ik van groot belang. Niet alles van het "klassieke"ondernemerschap is geschikt voor het onderwijs. Zo is winstbejag in mijn visie niet van toepassing.

Je reactie zie ik met belangstelling tegemoet.

Hartelijke groeten,

Wiebe Houkamp
wiebe5
Groentje
Groentje

Berichtdoor wiebe5 » vr 08 jan 2010, 12:33

Hoi Collega's,

Ben op zoek naar een ondernemersspel. Het zou geschikt moeten zijn voor Havo/Vwo leerlingen vanaf 14 jaar.
Doel is het stimuleren en inzicht geven in ondernemend gedrag. Dus niet te economisch.

Hg Wiebe
wiebe5
Groentje
Groentje

Berichtdoor smeets68 » wo 13 jan 2010, 19:34

Als docent uit het mbo zou ik van harte toejuichen als er binnen het onderwijs meer aandacht zou worden besteed aan ondernemende vaardigheden. Nederland loopt achter op de meeste landen als het gaat om het starten van nieuwe ondernemingen. Dit is een argument om aan ondernemende vaardigheden meer aandacht te besteden. Er zijn echter belangrijkere argumenten. Studenten vinden het leuk om ondernemende opdrachten uit te voeren. Studenten komen meer in contact met de wereld buiten school. Dit geldt ook voor docenten. Een ondernemende school is meer naar buiten gericht en kan daardoor ook meer reflecteren op het eigen functioneren van de eigen organisatie. Binnen de meeste beroepen is een ondernemende houding gewenst.
smeets68
Groentje
Groentje

Berichtdoor wiebe5 » zo 24 jan 2010, 20:53

Hoi,

TeleacNOt heeft een filmpje gemaakt. Het onderwerp het leraarschap en ondernemend gedrag.
Zelf vind ik dergelijke filmpjes wel lang en verlies ik al snel mijn geduld. Hebben meer mensen dat?
Hier de link.
[http://www.leraar24.nl/leraar24-portal/video/1245/gesprek-ondernemende-leraar]

Ben benieuwd naar de reacties.

Hg Wiebe
wiebe5
Groentje
Groentje

Berichtdoor TopTeachings » vr 29 jan 2010, 19:11

Ondernemen in het onderwijs, onderneemwijs, neemwijs, onderwijs, wijsonder, onderneem, wijs ondernemen....enz.

ONDERWEGWIJS naar de top!

Ondernemen in het onderwijs gaat prima. Samen met mij bestaat onze ploeg uit bijna 70 docenten die allemaal op enthousiaste wijze hun vakkennis willen delen met leergierigen, jong of oud.

Kijk eens op onze website www.topteachings.com

Met vriendelijke groet,

Rita R.
TopTeachings
TopTeachings
Groentje
Groentje

Keer terug naar Oproepen