door borg1 » wo 10 maart 2010, 11:23
Beste Lies,
er zijn 2 elementen in je verhaal waarop ik reageer; 1. de uitbreiding van je lestaak. 2. de inhoud van.
Waarom kwam de schoolleiding met het verzoek bij jou ? Wat heeft je doen besluiten de 2 extra uren te accepteren ? Heeft er een overdracht plaatsgevonden, krijg je begeleiding mbt. de extra uren ? Ik heb hier zo m'n eigen ideeen/bedenkingen bij, mn. richting schoolleiding. (En ik weet uit ervaringen dat men geneigd is naar praktische, makkelijke of cosmetische oplossingen te zoeken; de klas heeft les; "hoe dat maakt niet uit" maar dat kunnen we de ouders dan mededelen.....)
Misschien moet je maar overwegen de klas "terug te geven"; immers; het liep allemaal lekker, maar die 2 extra lessen doen je de das om, gaan ten koste van je werkplezier ed., dat heeft toch grote invloed op je verdere functioneren, je welbevinden ed. Zie dat niet als capitulatie; maar als gezond verstand; je bent al de 3e in rij die dit probleem mag oplossen; ik denk dat er eerst 's een beleidsmatige oplossing nodig is; hoe zetten we personeel in, wat doen we met "beginnend docenten", wat is het beleid mbt. leerlingbegeleiding, "probleem klassen" ed. Tis trouwens altijd goed dit niet voor jezelf te houden; als jouw probleem te zien, maar betrek er anderen bij; om te beginnen de mentor, dan de volgende in de lijn; probeer tot een gezamelijke aanpak te komen.
Dan hetgeen je is overkomen in de klas, laat ik het zomaar zeggen.
Een leerling apart spreken; das iets anders dan een leerlingen in een groep spreken/aanspreken/mee communiceren/wat van verwachten. De groep is veelal sterker dan het individu; dat zijn de wetten van de groepsdynamica. Verwacht dus in eerste instantie niet teveel van individuele lln., dat kun je wel wanneer je een goed contact hebt, er een basis is, er een relatie is. Dan zal een enkeling - of meer na verloop van tijd bijv. tegen je zeggen: '...... dat zijn de ergsten..... die verpesten het...... wij willen eigenlijk gewoon les...." enz. Ik denk dat je na een aantal lessen zelf ook wel zicht hebt op wie de leiders, meelopers, afzijdigen zijn. Ik zou een 2-sporen aanpak hanteren; inzetten op individuele contacten/relaties; kies er een aantal uit waarvan je denkt; die zijn welwillend, maak daar 's informeel, voor- na de les, op het plein of elders, een praatje mee. Je kunt ze ook gewoon betrekken in een oplossing; daar zal een aantal vanzelf ook wel mee komen: ".... u moet gewoon.... eruit gooien.... " dat soort dingen. Dan zou ik ook in de groep het proces bespreken; wat is er aan de hand; hoe zitten we nu in het lokaal en wat doen we daar...." Maak ook gewoon duidelijk hoe jij het wil/voor je ziet en waarom. Maak ook gewoon duidelijke afspraken; vingers, niet praten als ed. Klip en klaar aangeven hoe we het gaan doen; consequent zijn in de uitvoering.
Wanneer de orde, werksfeer een probleem is, kan dat oorzaken hebben zoals genoemd; de samenstelling van de klas, het imago van de groep, de rol van de docent. Je kunt dan kijken naar de interpersoonlijke- pedagogische aanpak; contact, relatie opbouwen. Ook naar de didactische; is een klas druk, rumoerig enz.; heb dan niet de illussie dat je 50 minuten college kunt geven, je verhaal kunt doen. Dan kun je beter je werkvormen aanpassen; zet ze om te beginnen individueel, zelfstandig aan het werk. (Desnoods "Opdrachten voor een cijfer".) Dan kun je rust en overzicht creeeren. Kijk ook naar de positie van de lln. in de klas; wie zit waar, welke leerlingen haal je uit elkaar ed. Geef ze een vaste plek- en laat ze daar, zet gewoon indien mogelijk tafels uit elkaar. Ga niet "leuk doen -groepswerk doen ed.", wanneer je het niet op de rails krijgt in klassikaal- frontale situatie, zal dat alleen maar escalerend werken.
Dan zou ik 's reconstrueren hoe dat opstootje kon ontstaan; waren er lln. die niet op hun plek zaten; wat was de bedoeling op dat moment, wat was jouw rol op dat moment ? Hoe kon het gebeuren ? Zonder nu een schuldige aan te wijzen; blijkbaar was er de ruimte om.... blijkbaar zag je het niet aankomen. Probeer dan een dergelijke situatie een volgende keer te voorkomen; preventie dus.
Die 4 bordstiften; daar zou ik niet wakker van liggen hoor, 't was erger geweest wanneer het je portemonnee was geweest..... Maar; je vertrouwen in de lln. is beschaamd/geschaad, misschien is er meer, dat er voor zorgt dat het voor jou zo belangrijk is, zo'n impact heeft gehad; ik zou proberen dat 's na te gaan voor jezelf, gaat het nu om die 4 stiften, of zijn er ook andere zaken, verwijt je jezelf bijvoorbeeld iets ? (Geen idee hoor, maar ga 't 's na.)
Ik zou ook geen plenaire poging doen de 4 stiften terug te krijgen, laat het verder maar zitten. (Een betrouwbare lln.kun je apart wel even vragen of hij / zij een vermoeden heeft, iets gezien heeft, krijg je een naam, dan kun je die lln. in de gaten houden, of deze op een bepaalde manier apart nemen en met bluf/druk tot een soort van bekentenis krijgen....) Ik zou wel de betrokkenen bij het opstootje voor aanvang van de volgende les aanspreken op. (Desnoods met de mentor erbij.) Ik zou ook voor dat je inhoudelijk met een volgende les start; met de klas een en ander bespreken zoals hierboven aangegeven. Maak duidelijk wat je wilt, hoe je het wilt en waarom ! Afspraken maken met de klas ! (En zorgen voor ondersteuning/rugdekking in de lijn.)
Ik kom tot slot nog even terug op wat ik eerder al aangaf; overweeg of je hiermee door moet gaan ? Het is geen schande/afgang of iets dergelijks, spaar je energie voor die lessen- en zaken in de school waar je in eerste instantie voor bent aangenomen.