josephine1 schreef:Hallo allemaal,
op dit moment ben ik werkzaam in het bedrijfsleven, en alhoewel salaris en werktijden ideaal zijn, mis ik steeds meer diepgang en uitdaging in mijn werk. Al een aantal jaren denk ik erover de overstap te maken naar het onderwijs (VO, leraar Duits of Engels heeft de voorkeur), maar nu pas (vanwege de gezinssituatie, kleine kinderen worden groot) ben ik serieus informatie aan het verzamelen.
Nu loop ik tegen hetvolgende aan: (bijna..) alle leraren die ik hierover spreek, raden me sterk af om het onderwijs in te gaan. Slecht betaald, slechte organisatiestruktuur, leerlingen met problemen, ouders die zo mogelijk nog vervelender zijn, etc, etc. Het lesgeven vindt het overgrote deel nog wel leuk, maar 'het hele gedoe' eromheen doet behoorlijk afbreuk aan het werkplezier.
Mijn vraag aan jullie, ervaren leraren, maar zeker ook zij-instromers; hoe zien jullie dit? Is lesgeven anno 2010 in Nederland nog aantrekkelijk of niet? En hoe zit het met het verschil tussen de diverse niveaus? Maakt het onderwijsniveau (Atheneum, Havo, VWO) nog wezenlijk verschil uit, of hangt dit vooral af van de school?
alvast bedankt voor jullie reacties!! Josephine
Hallo Josephine,
ik heb het idee dat je toch enigszins eenzijdig bent "voorgelicht" door de leraren met wie je contact hebt gehad. (Ik ben benieuwd uit welk onderwijstype, schoolsoort ze afkomstig zijn, sinds wanneer ze bijv. al werkzaam zijn in het onderwijs, waarom ze "ooit" voor een baan als leraar hebben gekozen.)
Ik denk dat de personen die je gesproken hebt, op z'n minst een probleem hebben op het gebied van hun arbeidstisfactie, ik heb overigens ook medelijden met de leerlingen waar zij dagelijks blijkbaar met tegenzin "iets mee moeten doen"....... . Men kan wel zeggen dat het randgebeuren minder is, maar veelal gaat het om het totale pakket; wie z'n voldoening uit het contact met de leerlingen haalt, plezier heeft in het lesgeven, is in het algemeen ook minder negatief over randzaken, het ligt er ook aan hoe je die randzaken ervaart; hoe je hier mee om wilt gaan. Tis veelal toch ook een kwestie van perceptie, elkaar na- en naar de mond praten en als vanzelf belanden in cynisme en apathie, dat kan- en mag blijkbaar ook in het onderwijs. Het imago dat de beroepsgroep heeft, heeft men ook grotendeels aan zichzelf te danken ! Ga daar svp. niet in mee zou ik zeggen.
- Slecht betaald ? Wat is slecht, waar kun je het salaris mee vergelijken, met welke criteria ? Momenteel staken de schoonmakers op Utrecht CS, ik denk dat mensen in het onderwijs, leraren mn. relatief "beter" betaald worden. Vraag 's aan hen die je gesproken hebt, wie zou willen ruilen met genoemden op CS.
- Slechte organisatiestructuur: hoe ziet die er dan concreet uit, in hoeverre heeft de leraar daar dan last van, wat is er in die structuur die hem het plezier in z'n werk ontneemt ? Wat wel typisch is in het onderwijs, is de lage organisatiegraad van de docent zelf, alsmede de participatie in bijvoorbeeld Medezeggenschap. Commentaar vanaf de zijlijn is altijd makkelijk te leveren.
- Problemen met leerlingen: omgaan met leerlingen; das je vak, das je core business, daartoe ben je opgeleid, dat vreugde en plezier moeten geven...... Niet bekwame leraren hebben inderdaad lopen inderdaad het risico problemen met leerlingen te krijgen. Tis natuurlijk ook eenvoudig de leerling aan te wijzen als de bron van alle kwaad; een competent docent zal eerst zichzelf de vraag stellen: wat is mijn aandeel, bijdrage in dit probleem met de leerling. Natuurlijk is het onzin om te geloven dat alle leerlingen in Nederland op elk gewenst moment doen wat de leraar van hun vraagt, maar wie in z'n werk bekwaam is, enthousiast is, zorgt voor gevarieerde en interessante lessen, bereidt is de leerlingen serieus te nemen, waardeert ed., mn. werkt aan een goed contact/relatie, zal niet zoveel problemen hebben.
Lesgeven is zeker aantrekkelijk, uitdagend, gevarieerd, geeft energie en voldoening. Omgaan met kinderen/leerlingen is ook gewoon heel leuk, dat je merkt dat ze ook nog iets leren, dat jij ze wat bij kunt brengen, of dat ze dankzij jou toch nog op 't rechte pad blijven, dat is toch iets dat niet voor iedereen is weggelegd, in die zin is het ook een "dankbaar beroep".
Het onderwijstype, niveau of de schoolsoort, dat maakt in wezen niet zo veel uit. Het gaat vooral om de persoon van de leraar die de kwaliteit van zijn werk- en het onderwijs bepalen. In het algemeen wordt gezegd dat lesgeven in het vmbo wat meer/andere pedagogische kwaliteiten vereist dan het werken in havo/vwo, in de bovenbouw van havo/vwo ligt het accent wat meer op vakinhoudelijke kennis. Wat wel van belang is, is de school an sich, cultuur en klimaat in de school. de een voelt zich hier wat prettiger bij, de andere daar, das heel persoonlijk.
Wanneer je een baan zoekt; dan is het van belang na te gaan in welke hoedanigheid je instapt; als zij-instromer, regulier Deeltijder of anderzins.
Zoek je een baan als leraar Duits; dan is het niet zo moeilijk hier wat in te vinden; gemiddeld studeren er zo'n 5 studenten jaarlijks af.....